2010-2012 Alkuperäinen kokoonpano
Eemu, Karoliina, Sami ja Heikki näkevät syksyllä 2010 Vaasan nuorisotila Crossin seinällä ilmoituksen Lyriikkakilpailusta. Marraskuussa legendaarisella Club 25:lla järjestettäisiin mittelöt, joiden aiheena olisi kirjoittaa biisi suvaitsevaisuudesta. Bändi päätetään perustaa ja sen nimeksi annetaan lyhyt ja helposti muistettava, seikkailuromaanilta tai sarjakuvalta kuulostava Prinssi Rohkea ja Erämaan Rotat.
Ryhmä aloittaa harjoittelun Merenkurkun koulun musiikkiluokassa. Kilpailuun pitää kirjoittaa oma kappale, jonka Eemu ja Karo sanoittavat ja Eemu säveltää. Lyriikkakilpailusta ei tule voittoa, mutta palo bändisoittoon on syttynyt. Seuraava keikka häämöttää jo joulukuussa, joten biisejä pitää alkaa kirjoittaa lisää. Eemu ottaa päävastuun biisien säveltämisestä ja sanoittamisesta.
Valtavan innostuksen ja omien biisien myötä kaipuu keikoille on kova. Kahden ensimmäisen vuoden aikana bändi esiintyy koulutapahtumissa, Vaasan kaupungin nuoriso-osaston bändi-illoissa ja Taiteiden yössä. Alkuvaiheessa kukaan ei pyydä keikoille, vaan kaikki niistä hommataan itse. Bändissä totutaan alusta lähtien siihen, että jos haluaa jotain, sen eteen pitää tehdä töitä ja keikkoja saa, kunhan rupeaa järjestämään.
Syksyllä 2011 bändi aloittaa yhteiselon samalla treeniksellä Bluesleipurit -yhtyeen kanssa. Merkkarin musiikkiluokkaan ei enää peruskoulun päättymisen myötä pääse harjoittelemaan, joten uusi treenis on hankittava pakon edessä. Yhteistyö legendaarisen vaasalaisbändin kanssa osoittautuu vuosien myötä erittäin tärkeäksi asiaksi.
Samana syksynä bändi äänittää ensimmäiset demonsa Vaasan Rokkikoulun tiloissa rock-ikoni Max Bäckmanin toimiessa äänittäjänä. ”Pullonkorkkeja vesisateessa” ja ”Bittiavaruus” -biisit sisältävä demo on nykyään superharvinainen, koska niitä tehtiin joku 20 kpl.
2012-2014 Rokkikoulun bändinä
Yhtyeen alkuperäiskokoonpano esiintyy viimeisen kerran yhdessä Vaasan Taiteiden yössä torilavalla 9.8.2012. Tämän jälkeen basistiksi vaihtuu Antti, Heikin ja Samin kaveri, joka nauttii kaupungin musiikkipiireissä kovaa mainetta Kambodia -bändissä tehtyjen urotöidensä johdosta.
Uusi kokoonpano pääsee syksyn tullen mukaan Vaasan Rokkikouluun, kaupungin nuorisopalveluiden ylläpitämään organisaatioon. Rokkikoululta bändi saa paljon apua, neuvoja ja vinkkejä toiminnan kehittämiseen. Eemun kirjoittamia uusia biisejä sovitetaan yhdessä ohjaajien kanssa, demoja äänitetään ja itse sovittujen keikkojen lisäksi esiintymistarjouksia alkaa tulla myös Rokkikoulun kautta. Heti marraskuussa 2012 bändi lähetetään edustamaan Vaasaa Marrasrock-bändikatselmukseen, joka järjestetään Ilmajoella Etelä-Pohjanmaan opistolla. Bändi sijoittuu kolmanneksi ja saa kehuja tuomaristossa istuvalta Pauli Hanhiniemeltä. Tämän kannustavat sanat merkitsevät bändille todella paljon ja antavat valtavasti intoa jatkaa tekemistä.
Uusi kokoonpano hitsautuu nopeasti yhteen. Rokkikoululla äänitetään demoja kappaleista, jotka jäävät pois ohjelmistosta ensimmäisen pitkäsoiton myötä. Näihin varhaisklassikoihin kuuluvat mm. biisit ”Mitäs me sankarit” ja ”(Mä oon niin) Köyhä”. Bändi osallistuu erilaisiin bändikatselmuksiin ja kilpailuihin, kiertää läpi kaikki kuviteltavissa olevat vaasalaiset tapahtumat ja lämmittelee Rockwallia Vaasan Suviboxissa. Kaiken keskellä bändi alkaa työstää ensimmäistä virallista julkaisuaan.
2014 Terveisiä Erämaasta!
Ruslan Viktorov, joka tunnetaan jo tuolloin DJ Sweedynä, ehdottaa että voisi äänittää Prinsseille joitain kappaleita. Sama kaveri voitti juuri sen Lyriikkakilpailun, jota varten yhtye alun perin perustettiin. Ruslanin pienellä studiolla Vaasan Klemettilässä aletaan vuonna 2013 työstämään Prinssien ensimmäistä EP:tä. Kun mietitään, miten ensimmäinen levy voisi alkaa, päätetään ottaa yhteyttä Suomen tunnetuimpaan ääneen. Reidar ”Tavoittelemanne henkilö puhuu toista puhelua” Wasenius tunnetaan parhaiten operaattoriäänenä, sittemmin hänestä tulee myös VR:n uusi kuulutusääni. Todellisena kentlemannina ja kulttuurin ystävänä Wasenius suostuu mukaan projektiin ja äänittää kotistudiossaan levyn kuuluisan avausraidan.
EP on tiivistys siitä, miltä bändi kuulosti uransa alkuvaiheessa. ”Protagonisti ja antagonisti” muodostuu Prinssi-klassikoksi erityisesti siihen kuvatun musiikkivideon ansiosta. Videon ohjaa ja kuvaa Pyry ”Retro” Keto, josta kasvaa vuosien mittaan ikään kuin bändin viides jäsen: kuvaaja, graafikko, osa-aikainen miksaaja ja paljon muuta.
Kesällä 2014 bändi julkaisee ”Terveisiä Erämaasta!” -EP:n omakustanteena, ja julkkarikeikka järjestetään Vaasan Happy Barrelissa. Tästä nyt jo kuopatusta baarista tulee Prinssien kotiluola ja useiden legendaaristen keikkojen tyyssija. EP:n julkaisun myötä bändi laajentaa keikkailuaan ja muuttuu nuorisotalobändistä pubeja ja klubeja ahkerasti kiertäväksi rock-orkesteriksi.
Kesän lopussa nuorison rock-suosikki voittaa Hietskurock-bändikilpailun, pääsee esiintymään festareille ja saa palkinnoksi ilmaisen studiopäivän Marko Lapiolahden Noisy Silence Studiolla sekä valokuvaussession Jukka Vähälummukan kanssa. Näistä kontakteista tuleekin pitkäaikaiset, Lapiolahden kanssa yhteistyötä tehdään puoli vuosikymmentä ja Vähälummukan kanssa myös useaan otteeseen.
Syksyllä yhtye esiintyy mm. ensimmäistä kertaa Helsingissä ja Turussa, joista jälkimmäisessä tutustutaan Harmi ja Jepa & Likainen Bisnes -yhtyeisiin. Molempien kanssa keikkaillaan tulevina vuosina useaan kertaan, vaikka Likainen Bisnes muuttuukin Jerry Järvisen Korjaamoksi. Vuosi päättyy Happy Barrelissa soitettavaan keikkaan, jonka tiimellyksessä Eemun pitkät hiukset leikataan pois pian koittavan varusmiespalveluksen vuoksi.
2015-2016 Unelmoiden läpi elämän
Aika isänmaan puolustajina menee nopeasti ohi. Huhtikuussa 2015 julkaistaan bändin syksyä 2014 käsittelevä dokkari ”Rankan päivän ilta”. Samaan aikaan aloitetaan ensimmäisen täyspitkän albumin työstäminen Marko Lapiolahden johdolla tämän studiolla Laihialla. Marko soittaa kitaraa Juhamatin taustabändissä, mikä saa orkesterin pojat luomaan studioisäntään kunnioittavia katseita ja ihailevia silmäyksiä.
Levyn nimeksi tulee ”Unelmoiden läpi elämän”. Sen kappaleista ”Freeman saapuu kaupunkiin” ja ”Kulta, kulta” edustavat bändin punkimpaa puolta. ”Ystäväni Paavi ja Nalle Wahlroos” kertoo unelmien tavoittelusta, levyn päätösraita ”Nuorena tansseihin” taas on uusi sovitus Kari Peitsamon samannimisestä kappaleesta vuodelta 1978. Viimeinen levylle valmistunut uusi kappale on nopeasti kirjoitettu ja tehokkaasti sisään soitettu ”Poseidon”, joka muodostuu heti keikkasuosikiksi ja yhtyeen tuotannon kulmakiveksi.
Levyn myötä Prinssi-show nähdään ympäri Suomea ja myös Tallinnassa. Ankaraa keikkailua jatketaan vuonna 2016, muiden muassa Rautalukko -yhtyeen veijareiden kanssa. Aktiivinen keikkakesä käsittää mm. esiintymisen Provinssin leirinnässä, ensimmäisen Pelle Miljoona -lämppäyksen ja keikan Ramopiknikissä Haukivuorella. Ramopunk-piireissä keikkaillaan myös jatkossa.
2017-2019 Uusi kokoonpano
Kevät 2017 alkaa kokoonpanomuutoksilla, kun alkuperäisjäsen Heikki eroaa bändistä työkiireiden vuoksi. Uudeksi rumpaliksi liittyy Eemun vanha ystävä Konsta, joka on aiemmin esiintynyt Prinssien alkuperäiskokoonpanon kanssa samoissa bänditapahtumissa silloisen Downtrodden -yhtyeensä kanssa. Konstan myötä bändin toiminta ammattimaistuu entisestään ja myös kappaleiden sovitukset alkavat muuttua aiempaa monipuolisemmiksi.
Viimeinen julkaisu, jolla Heikki soittaa, on tuplasingle ”Bereniken hiukset” / ”E.T. tulee”. ”Berenike” muodostuu usein toivotuksi ja lähes kaikilla keikoilla esitettäväksi Prinssi-biisiksi.
Uusi kokoonpano alkaa heti sovitustyöhön uusien biisien kanssa. ”Onnellista aikaa” julkaistaan alkusyksystä ja noteerataan mukavasti myös musiikkimediassa. Vuoden yhdeksi kohokohdaksi muodostuu Mikko Alatalo Duon lämmittely loppuunmyydyllä Lepakkomiehen keikalla, jota muistellaan vuosien mittaan moneen kertaan useammassakin mediassa.
Vuonna 2018 yhtye alkaa äänittämään Marko Lapiolahden luona toista pitkäsoittoaan.
2019 Yhä unessa
Uuden levyn tiimoilta peli avataan kappaleella ”Kaukametsä”. Aleksis Kiven samannimiseen runoon sävelletty teos muodostuu bändin tuotannon uudeksi merkkiteokseksi. Kappaleeseen kuvataan musiikkivideo Kiven syntymäkodissa Nurmijärvellä, tunnelma on ainutlaatuinen.
Toinen single ”Pääsenkö minäkin taivaaseen” edustaa yhtyeen vakavampaa puolta ja toimii hyvänä johdatuksena uuden levyn teemoihin. Unia, kuolemaa ja todellisuuden rajamaita käsittelevä levy sisältää useita uusia Prinssi-klassikoita. ”Johannes Virolaisen painajainen” muodostuu bändin omaksi suosikiksi. ”Kylpyamme”-biisiin saadaan taltioitua bändin livekeikkojen vimma ja vauhti. ”Minä ja hautausmaa” perustuu tositapahtumiin ja on sanoitettu Eemun asuessa yksiössä Turun Ylioppilaskylässä, Mariankirkon hautausmaan vieressä.
Levynjulkaisukiertue alkaa Aleksis Kiven päivänä Aleksis Kiven synnyinkodista, jossa yhtye kertoo Kaukametsän synnystä ja tulkitsee kappaleen pariin otteeseen. Syksyn mittaan yhteiskeikkoja tehdään mm. 40-vuotisjuhlakiertueellaan olevan Maukka Perusjätkän kanssa. Mallaskuun Panimo valmistaa yhtyeelle oman nimikko-oluen: ”Erämaa-Apa” on saatavilla panimon lisäksi lähes kaikista baareista, missä Prinssit levyn tiimoilta esiintyvät.
Uuden levyn tunnetuimmaksi kappaleeksi nousee bändin historian ensimmäinen yhteistyöbiisi. ”Kaupunki ei tiedä mun nimee” nousee pitkäksi aikaa Spotify-listoille, ja kappaleella vierailee Pyhimyksen ”Jättiläinen” -hitiltä tuttu ja sittemmin Suomen Euroviisuedustajaksikin valittu Aksel Kankaanranta.
2020-2022 Gilmoren tytöistä enkeleiden häihin
Ambient Audion Mika Paanasen kanssa aloitetaan hedelmällinen yhteistyö uuden vuosikymmenen alussa. Alavetelin Studio 57:ssa nauhoitetaan live-meiningillä kaksi uutta singleä, ”Gilmoren tytöt” ja ”Enkeleiden häät”. Ensimmäinen on tarttuva kesäbiisi, toinen taas ensimmäinen Konstan yhtyeelle säveltämä kappale. Kappaleen sanoituksia on myös kirjoittamassa Elias Hyyryläinen, joka kirjoitti myös osan ”Minä ja hautausmaan” sanoituksista.
Keväällä 2020 alkanut koronapandemia tyhjentää myös Prinssien keikkakalenterin. Edes takaisin siirreltävät keikat ja keikattomuus johtavat siihen, että bändi alkaa suunnitella seuraavan pitkäsoiton äänittämistä.
Uusia biisejä kirjoitetaan, niitä hiotaan pitkään ja sovitetaan useaan otteeseen. Itte Paananen myös kommentoi kappaleiden demoja ja tekee kivenkovana ammattilaisena veitsenteräviä huomiota biiseihin liittyen. Pikkuhiljaa biisejä tippuu pois ja valmistuu lisää. Äänityksiä jatketaan sekä Studio 57:n että Ambient Audion omissa tiloissa usein studioviikonloppujen merkeissä.
Bändin 10-vuotisjuhlat jäävät pandemian vuoksi pitämättä, mutta keikkailua jatketaan muiden muassa Martti Servon, Sepi Kumpulaisen, Maustetyttöjen, Rebekka Holin ja Eläkeläisten kanssa.
Kesällä 2022 bändin toinen alusta asti mukana ollut perustajajäsen Sami ilmoittaa eroavansa yhtyeestä. Kilometrit ovat tulleet täyteen ja lähtö tapahtuu hyvissä merkeissä. Hetken aikaa bändi esiintyy triona, viimeistellen samalla tulevaa materiaalia.
2023 Nykyisyys
Vaikka Konsta on soittanut Prinsseissä rumpuja, hän on myös maailmanluokan kitaristi ja koulutettu kitarapedagogi. Niinpä jäljelle jääneen kolmikon kesken tehdään luontevalta tuntuva ratkaisu. Konsta siirtyy kitaristiksi ja uuden rumpalin etsintä alkaa. Apu löytyy lähempää kuin kukaan arvaa: Konstan vanha ystävä, elämää suurempi rock-rumpali Arttu Parviainen on käytettävissä uudeksi rumpaliksi. Häikäistyään vanhat jäsenet koesoitossa Arttu liittyy bändiin, ja orkesteri siirtää treeniksensä 13 Vaasa-vuoden jälkeen Suomen Turkuun, koska suurin osa jäsenistä asuu nyt Etelä-Suomessa. Keikkakalenteri täyttyy jälleen.
Samaan aikaan legendaarinen Marko ”Bablo” Junnilainen tarjoaa levytyssopimusta yhtyeelle oman Ässä Recordsinsa artistina. Ensimmäinen pandemia-aikoina äänitetyistä kappaleista, ”Suru kuljettaa”, julkaistaan syyskuussa 2023. Bändin matka jatkuu uudistuneen tiimin voimin ja uusi aikakausi alkaa.